Igra prestolov – Njegova straža je zdaj končana

Četrti del tretje sezone (oziroma štiriindvajseti dej serije). Njegova straža je zdaj končana je zadnja izmed četverice epizod, vnaprej servirane redkim izbrancem (povečini recenzentom), ki so potem prek medijev pomagali graditi pomp do premiere. Vsak na svoj način, vsak z drugimi vtisi, konsenz pa je bil, da je izmed prvih štirih epizod vsaka boljša od prejšnje. In izkaže se, da so imeli prav. Štirica je zares fantastična — atraktivna tako vizualno, kot dramaturško — in brez slabe vesti ena mojih petih najljubših (skupaj z Ognjem in Krvjo, Črno vodo, Baelorjem ter Ostrim koncem — spomin na bolj pionirske čase^^). Kar morda ni najbolj konsistentno z dejstvom, da sem lani in predlani vse (no, veliko) epizode ocenjeval z 9 in 10 in se potem odločil, da je ocenjevati posamezne dele neumno. Za čemer še vedno stojim, ocen pa vendarle nisem popravljal ali brisal. Zato recimo, da ima ta moja lestvica nekje 20 odtenkov ocene 10. Zadnje čase imam navado, da se v začetku dotaknem tudi samega toka epizode in montaže. No, to pot se ne bom, ker Straža s tega stališča ne izstopa; dolžina povprečna, v uvodni špici nič novega, skakanje med lokacijami ne prehudo … Novega skratka nič, razen režiserja. Alex Graves (ki je med drugim, mimogrede, režiral tudi pilotno epizodo serije Fringe (nekam samoreferenčen sem danes, pa naj bo — ponavadi ipak nisem (poleg tega pa gnezdim oklepaje (evo, spet)))) se je na prestolu režiserja Igre prestolov to pot znašel prvič. In znašel se je odlično. Pa bodi tole dovolj za podlago in gremo konkretneje. Aja, še tole; do danes sem se kvarnikov ogibal sto na uro. V bodoče se jih ne bom več, temveč jih bom namesto tega označeval. Da se jim bo vseeno moč izogniti. Takole (z miško zajamete tekst, kot bi ga hoteli kopirati).

Začetek té epizode je (časovno in prostorsko) nekje blizu konca prejšnje. V uvodnem kadru je Jamie. Z roko okrog vratu. S svojo roko okrog vratu. Ena izmed značilnosti serije, ki se mi dopade — že uvodna slika izbriše vsak dvom o tem, s kakšno živaljo imamo opravka. Jamie se gre v tem primeru nekaj podobnega kot se je šel Davos s koščicami svojih členkov. Objekta se razlikujeta le v faktorju sreče, ki naj bi jo prinašala lastniku; če so bile koščice strogo pozitivne in minimalno ena (torej vsaj nevtralne), dlan na drugi strani potuje proti minus neskončno. Kraljemorčevo zaporedje nesrečnih dogodkov se nadaljuje s tem, da pade s konja. Če si khal (tako kot Drogo), je to nedopustno, če ne, pa v najboljšem primeru vsaj skrajno neprijetno. Sledi nekaj izživljanja s strani Lockeovih mož, nakar Jamie (v podobni maniri kot je to storil pred štirinajstimi dnevi) pride do meča in se bande loti kar z levico. Na pomoč mu priskoči še Brienne, a brez pretiranega haska. Po prerivanju sta postavljena vsak na svoje mesto in pot gre naprej. Locke je en nasty piece of work. Kar lepo stopnjuje poanto s konca druge sezone, da Igra prestolov ni zgodba o belih Starkih in črnih Lannisterjih, temveč o realnih ljudeh, izmed katerih eni pač živijo nekoliko severneje od drugih. Jetnika kasneje ujameta minutko ali dve dialoga in Kraljemorec je vidno zlomljen. Po njegovih besedah je to konec. Ostal je brez mečevalne dlani (no, tehnično gledano jo ima še), vitez in še poveljnik kraljeve garde za povrhu, pa brez nje težko shaja. Brienne ne sprejme tega bikovega dreka (če se le da, govorimo slovensko) in mu razloži, da v resničnem svetu ljudje ves čas izgubljajo stvari, za katere mislijo, da brez njih ne morejo, po trenutku molka pa prizna, da se zaveda, da jo je prejšnji teden prav on rešil pred posilstvom. Zgodba o safirjih na Tarthu je bila namreč bikov drek (enako kot Jamiejevo smiljenje samemu sebi, tako je), ampak Locke jo je očitno kupil. Ko ga vpraša, zakaj je lagal, Brienne ne dočaka odgovora. V nesreči spoznaš prijatelja, pa to. Tak, vzajemen rišpekt se je začel plesti med njima, v ozadju pa zgodba o dveh vitezih, ki to v očeh ostalih nikdar nista zares bila. Jamie je bil z umorom Norega kralja ob svojo čast (ki je vitezu pomembna skoraj tako kot mečevalna dlan), Brienne pa je ženska. Čeprav vrlejša zaščitnica šibkih in boljša mečevalka od večine “vitezov”.

V prestolnici Tyrion stopi v stik z Varysom, ki bi (po Tyrionovo) lahko vedel, kdo ga je skušal ugonobiti med bitko na Črni vodi, oziroma dokazal, da je bila to Cersei. Pajek nam namesto tega raje postreže s pripovedjo o tem, kako je bil skopljen. Presenetljivo rad se pogovarja o tem. Če se ne motim, je nož omenjal že tako Nedu kot Tyrionu. Pa tudi Mezinčku. Saj lepo, da je prišel preko svojih travm in da nima tabu tém, ampak tudi samo pogovor o vremenu je včasih dovolj. Čisti oversharing. Evnuh gre to pot v detajle; kastriral ga je nek coprnik, ki je družinske dragulje nato porabil za neko coprnijo — za pogovor z modrim ognjem. Varys je preživel in nato preplezal socialno lestvico vse do malega sveta, za spomin na neljub dogodek pa so mu ostale more in neizmerno sovraštvo do magije. Še en razdrt stereotip, kar se fantazijskega žanra tiče, bi lahko rekel. Skrivnostneži, kot je Varys, so po navadi radi involvirani v čarovnijo, da jim le zgodba to dopušča. On ni, pa čeprav bi mu, vsled njegove sposobnosti zbiranja podatkov, kdo to očital. Pajek nadaljuje s svojo zgodbo in izkaže se, da je v svojo mrežo nedolgo nazaj ujel taistega coprnika. No ja, jaz bi rekel, da je celotna sekvenca v prvi vrsti prikaz dejstva, da z Varysom ni heca in da je nenazadnje vsaj na neki simbolični ravni ugnal celo magijo (ki velja za nevaren pojav). V knjigi čarovnika v škatli ni, tako da sem na njegovo podobo reagiral podobno kot Tyrion — zaprepadeno. Če prav pomislim, so ustvarjalci serije to pot mogoče malce preterali. Nadalje se Varys sestane še z Ros (ki z njim sodeluje od konca druge sezone, če je kdo pozabil). Ime Podrick še kar odmeva po hodnikih in sobanah Mezinčkovega bordela. Celo našega gospodarja prišepetovalcev zanima, kaj je storil tistim trem puncam, pa je evnuh. Ne vem, če bomo kdaj izvedeli. Pogovor nato nanese na Mezinčka in njegov čedalje bližji odhod v Dol, kjer se kani poročiti z Lyso Arryn.  Ros izpostavi, da je dal gospod Baelish na ladjo prinesti dve pernati postelji, kar družno interpretirata kot dovolj dober indikator, da gre z njim na pot tudi Sansa. Pozornost se nato zasuka v Baelorjevo septo. Mimogrede; prejle, ko sem brskal po starih zapisih, mi je v oko padla razlika med zdajšnjim Baelorjevim kipom in taistim kipom iz prve sezone. Ogromna razlika, ne vem pa, ali zaradi spremembe lokacije (iz Malte v Dubrovnik), ali zaradi vojne (tako internih uporov, kot zunanjega napada). Jaz bi rekel, da krivda leži s spremembo lokacije, ampak nikoli se ne ve. Trnova kraljica, kraljica regentka, bodoča kraljica in kralj si ogledujejo prizorišče iz dneva v dan bližajoče se svatbe. Joff nudi Mardž voden ogled po septi in ji z veliko vnemo pripoveduje kje leži kdo izmed mrtvih Targaryenov in vzroke smrti. Predvsem to slednje. Ko Joffrey pripoveduje o smrti (sploh o kakšni posebni — taki, ki involvira zmaja, naprimer) je v elementu, medtem ko bodoča nevesta nad tem ni pretirano navdušena. Mamica in babica medtem planirata, planirata in še enkrat planirata. In debatirata o sinovih, možeh ter ostalih, za njiju relevantnih rečeh. Takole debatirata, ko Joff in Mardž kar naenkrat zakorakata proti izhodu, kjer je zbrana množica, ki bi rada videla kralja in bodočo kraljico. Joff sicer sprva precej obotavljajoče, ampak punca zna zaigrati na prave strune. Ko se Cersei zave, da gre njen sine med pošastno rajo (in najbrž v gotovo smrt), je že prepozno. Popkovina je že (dolgo časa) preveč natrgana. No, izkaže se, da se je Joff od svoje bodoče žene nalezel nekaj njene všečnosti in ga narod to pot ne skuša poslati v grob. Celo vzklikajo mu. Priprave za poroko so skratka v polnem teku. Zadnjič pomerjanje kroja obleke, danes pomerjanje septe … Začenjam misliti, da se bo pob dejansko oženil še to sezono. Čeprav bi za by the book vijolično poroko potrebovali še Martelle. Ampak njihova neprisotnost na poroki ne bi bilo prvo odstopanje od knjig, zato dopuščam, da bo ohcet res nekje v letošnjem finalu . Cersei začenjajo iti Tyrelli tako zelo v nos, da zaradi njih obišče očeta. Ki tudi zdaj piše pismo. Najverjetneje se dogovarja za pomoč pri organizacije neke druge poroke. Hčerki se ne da kaj prida motiti. Po tywinovsko ji pove, da je nesposobna in da bo vnuka sam spravil v red. Pogovor nanese tudi na Kraljemorca. Zanimivo, da ga Tywin še vedno tretira kot dediča, pa čeprav se je tej pravici odrekel z dnem, ko je oblekel bel plašč (kar je pred časom izpostavil tudi Tyrion). Drugače je pa to njuna prva interakcija v zgodovini serije. Vsaj taka na štiri oči. Za podatek. Varys, ki ga je ta epizoda dobesedno polna, medtem obišče še gospo Olenno, za katero mu je prišlo na ušesa, da se je v preteklosti dobila s Sanso. Pozdravi jo s svojo značilno “the city has been made brighter by your presence”, ob kar se Trnova kraljica seveda spotakne. Pa čeprav ne vé, da je v drugi sezoni na isti način pozdravil tudi Tyrionovo Shae. Trnova kraljica pač zapne za vse. Delček dialoga si bom kar sposodil (kot da si ga že ipak nisem), ker je tako prefrigano zabaven, da bi ga s kakršnim koli prirejanjem samo pokvaril.

The city is made brighter by my presence? Is that your usual line, Lord Varys? Are you here to seduce me?
–A little obvious, perhaps.
–Oh, no, please. Seduce away. It’s been so long. Though I rather think it’s all for naught. What happens when the nonexistent bumps against the decrepit? A question for the philosophers. But you’ve come mincing all this way for something. So?
–Might I sit?
–No.

Tok debate zatem spet nanese na Sanso. Varys se nenadoma zelo sekira zanjo. Po moje je ta skrb prej posledica rivalstva z Mezinčkom, kot česa drugega. Ker kar je res, je res; Mezinček si bo priženil Dol, ki je od vojne skoraj nedotaknjen, s Sanso pa dobi šanso še za Sever. Če Robb pade in ob predpostavki, da Brana in Rickona ni moč najti, se razume. Vsled česar Trnova kraljica ter Pajek sestavita plan … Oziroma imata plan že od prej sestavljen. Vsak pri sebi, pa vendar istega. Great minds think alike, pa to. Mimogrede, ali moram posebej poudarjati, kako zelo razturata oba igralca? Ne, mislim, da mi tokrat ni treba. Conleth Hill in Diana Rigg v istem kadru sta porok za kvaliteto. Kakor koli; plan se v tek spravi že z naslednjim prizorom, kjer Margaery kot prijateljica pristopi do Sanse. In ji odpre pot iz Kraljevega pristanka v Visoki vrt, za kar cena je poroka z Lorasom. Sansa je za, zakon pa bo realno gledano podobno neroden kot Renlyjev.  Kraljevega pristanka je bilo tudi tokrat največ. Kar je normalno, saj se prav tam prepleta največ niti zgodbe. Vse skupaj mi deluje kar malo limonadasto, če sem iskren, ampak v redu; tako limonado toleriram.

Bran ima nove zelene sanje. In sicer v tandemu z Jojenom. Tokrat med svojim lovom na trookega vrana nabaše na Catelyn, ki ga ponovno opozarja na nevarnosti plezanja. Tokrat še bolj intenzivno kot prvič. Tale vključitev in popačenje starih sekvenc mi je dokaj všeč. Ne vem sicer, kaj pomenijo v kontekstu trookega vrana (oziroma ali sploh kaj pomenijo), ampak iz nekega razloga delujejo. Morda je ta razlog neka nostalgija, kaj vem. Mogoče je bila to nekakšna napoved Kamnosrčne. Cat je namreč precej zelenkasto bleda v obraz (če ne gre samo za igro svetlobe), poleg tega pa tudi precej asertivna. Možno pa je tudi, da Bran za svoj padec, nekje v podzavesti krivi mamo. Kar v bistvu težko verjamem. Branovega dela Pesmi je to pot samo toliko (dobesedno so ga vključili samo za dobro minuto). Tako da Theon. Theon in pob (ki ga igra Iwan Rheon), ki ga je rešil, se preko gozda vračata v Globogoško moto — v utrdbo, ki jo je severnjaški hiši Glover izmaknila Yara Greyjoy. To pomeni, da je kraj dogajanja z gotovostjo Sever in ne Železni otoki. Razen, če fant laže. Ampak Otoki niso tako zelo gozdnati, če me spomin ne vara. Theon Rheonu na poti prizna, da v resnici ni ubil Brana in Rickona, in kar je celo bolj zanimivo; prizna si, da se je med Greyjoyi in Starki odločil za napačne in da je bil njegov “pravi” oče obglavljen v Kraljevem pristanku. Rheon Greyjoya uspešno dostavi v utrdbo … Nakar Theon z grozo ugotovi, da je nazaj na začetku — tam, od koder je zbežal. Pob pa se izkaže za še enega izmed ječarjev, ki Theonu zdaj naprti še smrt onih štirih zasledovalcev. Kljub temu, da gre za čisti umotvor scenaristov, celotna situacija zaenkrat deluje sila interesantno. Ramsay Sneg zaenkrat deluje dovolj sprijeno (sploh zdaj, ko je pokazal svoje prave barve), nisem pa prepričan, kdaj bodo razkrili kje točno se Theon nahaja in kdo so njegovi ječarji. Tajming teh razodetij mora biti popoln, ker gre v nasprotnem primeru po zlu tudi del šokantnosti (ali pa vsaj nenadnosti) rdeče svatbe. Česar pa seveda nočemo.

Kar se tiče Bratovščine in Arye; tokrat se znajdejo pred skrivališčem, kjer se imajo srečati z gospodom Bericem Dondarrionom — liderjem Bratovščine ter najbrž zadnjim Nedovim odposlancem, ki jih še ni skupil (kar tehnično ne drži). Naloga Berica kot vodje je, da (karseda pravično in nevtralno)  sodi svojim jetnikom, in tokrat je na vrsti Pes, ki z izjemo vojnih ubojev niti nima toliko masla na glavi, kot bi človek pričakoval. Pa vendar se nekaj najde; umor mesarjevega sina s prve sezone. Arya ni pozabila, čeprav dam tu Psu prav. On je pač ubogal ukaze kralja, kraljice, princa — kogar koli že. Ampak glede na ne povsem dorečene okoliščine je sodba z bojem verjetno res najbolj pravična. Sandor vs. Beric. Mislim, da se nam naslednji teden obeta špektakel.

Astapor in menjava zmaja za vojsko. Ta sekvenca je skupaj s tisto z Nočno stražo, o kateri bom pisal na koncu, tista, ki to epizodo v mojih očeh uvršča tako visoko. Vse je izpeljano res vau fenomenalno in brez slabe vesti vredno velikega platna. Dany in Kraznys izvedeta zamenjavo; nobenih težav, veriga z Drogonom za astaporški bič. Kraznys ji celo predlaga, da naj Neomadeževane preizkusi na kakšnem izmed bližnjih mest. Gospodar jo v svojem bastardnem dialektu še zadnjič užali, nakar se stvari začnejo sukati. Daenerys svoje na novo pridobljeno vojstvo nagovori v valirijščini. Kraznys se medtem čedalje bolj muči z zmajem, ki bi rad nazaj k materi. Daenerys nadaljuje s svojim maternim jezikom, kar zaprepade vse navzoče, posebej pa Kraznysa, ki je bil v svojem zmotnem prepričanju, da ga Nevihtorojena ne razume, do nje dokaj žaljiv. Da razume valirijščino, so v bistvu nakazali že prejšnji teden, ko je sama prevedla tako frazo “Valar Morghulis”, kot tudi besede, ki jih ji je izrekel na križu umirajoči suženj. Dopade se mi tudi, da se njen dialekt razlikuje od dialekta Dobrih gospodarjev in da že iz prve deluje bolj blagorodno. Vojaki pobijejo sužnjarje (glupa ideja, da so prodali VSE vojake), Kraznysa pa doleti en dracarys (ki, kot smo jemali, po valirijsko pomeni “ogenj”). Prav samo zanj. Dany izpod suženjskega jarma osvobodi svoje vojake, ki se ji nato odločijo slediti po lastni volji in na čelu njih odkoraka iz zdaj požganega Astaporja. Vse besede, ki ji jih tokrat namenita Barristan ter Jorah, so v bistvu pogledi … Pogledi odobravanja. Dany lansko leto in Daenerys letos sta kot dan in noč. Lansko leto ji je na glavo sral cel Qarth; najprej Kralj začimb, potem Xaro ter na koncu Pyat Pree, letos pa z njo ni heca. Pa tudi svetlobna leta bolj gledljivo je vse skupaj. Upam samo, da to ni vrhunec té niti in da se ne bo zdaj vse skupaj obrnilo navzdol. Ker je pred nami še več kot pol sezone.

Tako. Ostane nam samo še upor pri Crasterju. Rast je ipak negativec že vse tja od prve sezone, medtem ko se mu je Karl (Burn Gorman, ki se ga spomnimo iz marsikje … nazadnje recimo iz novega Batmana) pridružil šele prejšnji teden. Takrat so se tudi začele prve napetosti, pa čeprav majhne. Karl je ogledoval Crasterjevo žensko, ki je ne bi smel, kritiziral gostiteljevo kuharijo — majhni prekrški a vendar ne neopazni. Situacije se prične s pogrebom nekega obhodarja. Ki sliši na ime Ki je slišal na ime Bannen. Njegova straža je zdaj končana. V braniku Mormont piše pismo, Craster pa jé in najeda. Vmeša se Karl, ki mu divježeva govoranca o rezanju vratov ranjenih mož Nočne straže ni pogodu. Od te točke naprej se napetost samo še stopnjuje. Ko mu Stari medved ukaže, naj počaka zunaj, Karl ukaz presliši in začne namigovati, češ, da ima Craster nekje skrito zalogo hrane. Še par žaljivk in divjež ima v rokah sekiro — če se ne motim ravno tisto, ki mu jo je ob prvem obisku pustila Nočna straža. Naslednji, ki ga ozmerja, bo ob roko. Nakar se stvari navidez pomirijo. Jeor Mormont odvede Rasta, Karl pa to izkoristi za novo žaljivko. Craster se seveda požene vanj, a vran se izkaže za hitrejšega. Potem pa kaos. Mormont skuša narediti red, a Rast ga zabode v hrbet. Potem pa še večji kaos. Grenn se požene v Karla, Edo Turoba se otepa drugega prisegolomca, Stari medved pa z zadnjimi močmi skoraj zadavi Rasta. Skoraj, ker žal ne uspe, saj mu pred tem pride do živega izguba krvi. Njegova straža je zdaj končana. Sam pa medtem kaos izkoristi za pobeg. Skupaj z Žiljko ter Crasterjevim sinom. Verjetno najboljši del današnje epizode. Vsaj zame. Naraščajoča napetost in tragična smrt Starega medveda, ki se je v podobi Jamesa Cosma dobro držal vse od prve sezone in ki je veljal za enega izmed tistih, častnih mož, ki jih serija že tako ne premore kaj dosti.

Naj bo tole dovolj za danes. In za včeraj, v bistvu, ker danes je že jutri.

Advertisements
3 comments
  1. Filip said:

    Odlična epizoda, res odlična. Konec je bil über epic.

  2. Ana said:

    Najboljša epizoda so far. Zelo me zanima kaj bo s Theonom, kot si že omenil je to neko novo maslo ampak izgleda res zanimivo. Začela se je Jaimeva prelomna točka, ko mi je njegov lik postal zelo všeč. Dany….uffff tri leta sem čakala na ta prizor in me je tako navdušil, da si ga še kar vrtim…badass Dany, I like it =)

  3. Pepi said:

    Ja, Jamieja čaka res vratolomen character development. Primerljiv s tistim, ki ga da čez Walter White v seriji Breaking bad. Le da gre Jamie v drugo smer in da mu serija namenja bistveno manj časa (kot BB Walterju, ki je ipak protagonist).

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s

%d bloggers like this: