Igra prestolov – Ostro

Saj najbrž sem že pravil. Vsako epizodo pogledam praviloma dvakrat. Med prvim ogledom si ustvarim nek splošen vtis, dočim med drugim pripravim pregled epizode in — če je vse po sreči — usput ujamem še kak (vsaj meni) zanimiv detajl, ki ga prej nisem. In med drugim ogledom bolj ali manj nehote, podzavestno zgradim attitude, ki odtisne svoj pečat tudi na aktualnem zapisu. Če nad epizodo nisem baš navdušen, potem sekam po detajlih, ki se ne ujemajo z mojo predstavo o tem, kakšni bi morali biti. Naprimer. Ta moja neimpresioniranost se lahko manifestira tudi kot kaj drugega, ampak vsega mi pač ni treba povedati.

To pot ne bom sekal po detajlih, kot sem letos vse prepogosto. Tako dobre epizode že dolgo ne. No … že dolgo moram tu žal nadomestiti z letos. Če gremo še nazaj, se Ostro zaleti v lanskoletni finale, ki ga za moj okus kljub vsemu ne preseže. Z letos pa vsled siceršnje povprečnosti te sezone zelo slabo poudarim, kako zelo dobra je dejansko ta epizoda. Kakorkoli. Če nič drugega, jo z lahkoto uvrstim med najboljših 10 v zgodovini Igre prestolov. (Vem, čez prst je lahko reči; če bi delal dejanski spisek in izločal določene dele, bi bilo bistveno težje — vendar vztrajam!)

Moja edina (pa še to razmeroma sladka) skrb ta trenutek je, ali jo bosta deveta in deseta epizoda presegli. Morali bi jo. Jp. Ne samo, da serijo kradem z interneta in da sem to pot ukradel nekaj zares vrhunskega. Vrh vsega imam še obraz zahtevati, naj bosta naslednji dve epizodi (ki ju bom takisto ukradel) še boljši.

Trdom!
Informacija (dasiravno nepotrjena), da se v peti sezoni kani zgoditi boj pri Ostrem, je na internetu že pol leta in več. Ne vem več po kakšni poti, lahko da je kdo fotografiral. In takrat sem dejal, citiram: “Eh. Pač še en fajt.” (Točno to sem dejal.) Brez pretirane evforije, kljub temu, da ta fajt že transcendira knjige in bi me po vseh pravilih moral zanimati. Niti predstavljal si nisem, da bo to … To. Ne morem si kaj, da bitke na (ali pri ali v ali ne vem kateri predlog naj uporabim) Ostrem ne bi primerjal z bitko za Črno vodo, ali z bitko za Zid. In ja. Čeprav ni tako glomazna in čez celo epizodo … Takole bom rekel. Kolikor je krajša od obeh, toliko je tudi slajša.

karisi

Zakaj? Zakaj vsi ti presežniki?

  • Ker malodane vse štima — ne samo bojna sekvenca, ki sem ji do zdaj namenil največ pozornosti.
  • Ker Tormund Gospodarja kosti sesuje tako, da ga pokonci ne spravi več niti šef belih hodcev.
  • Ker je to, da Klopotača ne igra več isti igralec (kot v drugi in tretji sezoni), skoraj tako kot v knjigah, kjer ga, takisto, od neke točke dalje igra nekdo drug.
  • Ker so divješki starešine nadzakon. Tole moram podnasloviti. Nekako najbolj v ospredju so trije. Karsi (ime si zapomnem po tem, da je kot mešanica khaleesi in Cersei, ampak ne povsem), Loboda (nov thennski poglavar) in Wun Wun (velikan). Vsi trije so v desetih minutah bolj izdelani in karizmatični, kot peščene kače (in preostanek Dornije) v treh (in več — nehal sem šteti) epizodah. Karsi je razumna svobodnjaška poglavarka, badass fajterka in mati. Loboda je še vedno Thennec (“I fucking hate Thenns.”), ampak manj okarikiran, kot je bil lansko leto Styr in na koncu dneva pripravljen na boj z ramo ob rami z vranom. In Wun Wun (oziroma Wun Weg Wun Dar Wun, daljše), ki strmečega Eda Turobo v velikanščini pobara o tem, kaj bulji. Nekaj trivije. In sicer zelo ohlapne — za več vas vljudno preusmerjam na wikipedijo (na dno članka) in obenem opozarjam, da so v članku kvarniki za vse, ki niste prebrali pete knjige (in upam, da ste tole prebrali pred člankom). V glavnem. GRRM je velik oboževalec ameriškega nogometa. Njegovo moštvo so New York Giantsi. Wun Wun je poimenovan po podajalcu Philu Simmsu, ki je (nekoč — zdaj je upokojen) nosil dres s številko 11 (ena ena, one one, wun wun). Konec trivije.
  • Ker neživce vidimo v različnih stadijih dekompozicije. Lansko leto je internet ob pogledu na kostkote WTF-jal, ampak saj je logično. Tisti, dlje časa mrtvi, so bolj načeti.
  • Ker so otroci, ki preplavijo Karsi (ki kot mati ob pogledu na njih za trenutek zmrzne), jebeno grozni. Lutke, klovni, prekleti (ali obsedeni ali takole oživljeni) otroci. To so zame tri nope stvari.
  • Ker se belemu hodcu še ogenj umika.
  • Ker valirijsko steklo reže Hodce. No, to je zdaj nekaj novega. V knjigah sicer so namigi, ampak nihče še ni poizkusil. Nekaj novega, pa čeprav pričakovanega.
  • Ker je vse skupaj, nenazadnje, prima posneto. Odlična atmosfera, lep CGI, ravno prav dolgo … Ne poznam dovolj filmskih prvin, da bi še kaj naštel, ampak karkoli sem že pozabil, tudi tisto je fajn, lepo, genialno oziroma briljantno.

Vse tole, skratka, se oddolži za večino stvari, ki mi v tej sezoni niso bile okej.

Okej, Tyrion, tole ni povsem na mestu …
Rekel si, da Stannis svojo pravico do Železnega prestola utemeljuje zgolj z neligitimnostjo Daenerysine. To je narobe. In to na večih nivojih. Targaryeni so toliko in toliko let nazaj prišli in zavojevali Zahodnje. To so lahko storili, ker so bili močnejši od bivših vladarjev. Takrat so Targaryeni postali novi zakoniti vladarji Zahodnjega. Isto stvar je nekoliko bliže sedanjosti storil Robert Baratheon. Premagal je Zmaje, jih vrgel z Železnega prestola in ga zasedel sam. S tem se je začela dinastija Baratheonov in od te točke naprej so zakoniti vladarji Zahodnjega Baratheoni (ki furajo po zakonih dedovanja, kot so to počeli vsi pred njimi).

Daenerys je do prestola torej neupravičena, ker ga je njena rodbina izgubila. To pomeni, da je ona do prestola upravičena natanko toliko, kot vsak drug človek. Če ima vojsko, ga lahko zavzame, v nasprotnem primeru priimek gor, priimek dol. Za ilustracijo; če bi Stannis rekel, da je Železni prestol njegov, ker ni njen, bi bilo tako, kot če bi rekel, da je njegov, ker ni Hodorjev. Zakaj bi kdorkoli izjavil kaj takega?

Je pa res, da je Železni prestol njegov, ker ni Tommenov. To pa ima nek pomen. To pa je nekaj, za kar je smiselno tratiti sapo (če ne drugega zato, ker je zadevo potrebno dokazati).

Strašni očetje
Dany je, bi rekel, šla tudi čez obdobje, ko je sovražila vse, ki so kakorkoli prizadeli njeno rodbino. Starke, Lannisterje, Baratheone … Ni delala razlik, čeprav mi vemo, da so nekateri posamezniki boljši ljudje ter drugi slabši. Če bi Tyrion prišel prej (koliko — ne vem), bi ga Dany znabiti brez pomisleka usmrtila. Zdaj je modrejša. Nekaj zahvale za to gre gotovo tudi seru Barristanu, ki ji je dovolj prepričljivo serviral resnico o Aerysu.

tdany

Jaz bi rekel, da Tyriona (v kontrast temu, kar bi lahko bilo nekoč) tako dobro sprejme tudi zato, ker hoče verjeti, da jabolko ne pade nujno zraven drevesa. Verjeti hoče, da ona ni Aerys in Tyrion ne Tywin.

Roose Bolton, na drugi strani, snuje obrambo. Dočim njegov sin napad. Okej, te komandos finte z dvajsetimi najboljšimi možmi so rahlo poceni, me pa zanima, kakšen je načrt. Če jim uspe kaj bistveno več od totalnega neuspeha, bom zavijal z očmi.

Molly Malone
Neuradna himna Dublina. To je pač blog, ki ga piše velik oboževalec bivših Dublinersov, ki včasih ne more iz svoje kože. Molly Malone je pesem o dekletu, ki je prodajala školjke (“cockles and mussels”) in že mlada podlegla mrzlici. Morda tako kot dekle, čigar obličje si je sposodila Arya?

Si ga sploh je sposodila? Še vedno gledamo Maisie Williams, ampak precej spremenjeno. Glede na to, da smo se prejšnjič znašli v dvorani obrazov, bi rekel, da je Arya z novim obličjem logičen naslednji korak. Caka je edinole, da Arya nima novega obličja. Jaz pravim, da ga ima, ampak da je Maisie pač ostala, ker je niso želeli skenslati. In so jo namesto tega predelali ravno dovolj, da lahko rečejo, da sicer ima nov obraz, ampak da je podoben staremu. Ali pa se motim in so jo samo preoblekli in sfrizirali — v tem slučaju je moja omemba Dublinersov še toliko bolj neumestna in posiljena.

Moram reči. Da. Braavos in Aryin zgodbovni lok delujeta vse bolje in bolje. Všeč mi je vzdušje v pristanišču, kjer Arya fura voziček s hrano in že pozna določene ljudi … Všeč so mi školjke, jebela. Nikoli v življenju nisem jedel školjk, še toliko manj surovih, ampak nekaj mamljivega je na tistih školjkah (ne vem, kaj so — ostrige, pokrovače, leščurji?), prelitih s kisom.

ostrige

Torej misija? Arya mora pokončati hudobnega zavarovalničarja. Neka zgrbljena, ihteča postava je v Hiši črne in bele, tačas ko Arya in Jaqen debatirata. Sklepam, da ta postava pripada naročniku umora in se obenem sprašujem, ali je to isti človek, ki ga je bil mršavi mož malo prej zavrnil. Če ja, potem res bedno iz njegove strani — kar tako, na prvo žogo, v jok, pa na drevo, pa igrače s sabo, pa v Hišo črne in bele.

Cersei
Zaslužila gor, zaslužila dol, moram priznati, da jo je, takole od daleč, kar težko videti tako ponižano. Cersei (in njena trenutna situacija) me tu spominja na Neda Starka in na njegovo gnitje v celicah Rdeče trdnjave, ki ga je, bolj ali manj, zakuhala ravno kraljica mati. Tako da vsaj s tega stališča je stvar rahlo poetska. Njega so mučili z ognjem, njo z vodo … Oba prejmeta obisk zgolj od aktualnega gospodarja prišepetovalcev … So neke paralele. Ne vem pa, če so tako tudi mišljene — najbrž gre bolj za naključje.

EDIT: Pozor, v komentarjih so kvarniki!

10 comments
  1. Končno! Končno odlična epizoda, kjer tudi jaz ne najdem slabega elementa. Aryina zgodba se mi je res dopadla. Vse skupaj, plus tista črna mačka, ki ji skoči pred voz. Ena tak pomežik bralcem knjig, se mi zdi.
    Tyrion in Daenerys sta odlično tkala pogovor. Same močne zadeve. Ne vem kam to pelje, ampak očitno jo v seriji zmaj ne bo odpeljal v neznano. Končno mi zgodba o Daenerys v seriji postaja zanimiva. In tudi to, da so jo scenaristi združili z Aegonom (več kot očitno) se mi že bolj dopade. Mislim, da bo v naslednji sezoni že v Westerosu.

    Cersei… uf… karma je jeba. In tudi meni so paralele z atom Starkom odlično padle v kontekst. Osvetli pa me kaj se dogodi v knjigi po sprehodu. Ali prizna grehe? Kaj točno se je že dogodilo?

    Kar pa se tiče zadnjega spopada… vau, slin slin, navdušenje do konca. Zato gledamo GoT serijo. Vse štima in prihod štirih jezdecev apokalipse se mi zdi zares odlično uprizorjen. Ajd, recimo, da me bega zakaj so Jona in druščino tako lahkotno spustili na varno, mislim, lahko bi zamrznili vodo, streljali s puščicami ali se brezkompromisno vrgli v vodo, kaj ima mrtev človek za izgubit, in tisti pogled iz ptičje perspektive, ko je med čolnom in kopnim par metrov lufta, ampak ok. Nekaj mora ostati za kdaj drugič. Zanima me kako bo sedaj ta izkušnja spremenila Jona in njegov pogled na vse skupaj. Bitka za iron throne je očitno povsem nepomembna v neki večji sliki.

    Neverjetno, da je sezona praktično pri koncu. Škoda, da je bila večina zgolj povprečna.

  2. Pepi said:

    U, za to, da jo zmaj odpelje v neznano, so po moje še vse šanse. Če se js prov spomnm, se to zgodi med kaosom v Daznakovi areni — ki bo najbrž (oziroma tko kaže napovednik) prihodnji teden. Da so jo scenaristi amalgamiral z Aegonom, se pa tud men vse bolj in bolj dopade. Če serija ta moment česa ne rab, je to še ena, nova nit.

    Kar se tiče Cersei … Ja, v knjigi prizna grehe in se pokesa, čeprav, če me spomin ne vara, se ji obeta še sodba z dvobojem. Možn, da ne prizna vseh grehov — bi moral preverit.

    Mogoče so beli hodci in njihovi minioni kot marsovci v Shyamalanovih Znamenjih — bojijo se vode.😀

  3. Ana said:

    dober del. Sej tko je vsako sezono: počasi se napetost stopnjuje in enkrat more “počit”, lepo da se je zgodilo že zdej in imamo še dve epizodi. Lepo posneti kadri zadnjih 20 min. Koreografije pretepov niso bile posiljene in so bile res lepo dovršene. Je bilo pa kar “creepy” kako si je Night king ogledoval Jona.

    Joj, zdej v naslednjem delu bo un dickface sigurno zapletel zadevo in Jona ter kompanijo divježev ne bo spustil skozi tunel.

    Un del z Dany še po moje sledi..a ni blo v knjigi tko da je poletela v nek oddaljen kraj in je tam naletela na Joraha?

    Imam občutek da bo še nekdo umrl v prihajajočih epizodah…Stannis, Jon..? nepreverjena informacija, sam tak občutek imam da bo en “večji karakter” umrl🙂 morda se motim.

  4. Pepi said:

    Ja, se strinjam. Vse sezone so take, mogoče ns je lanska mal razvadla, ker je bla več al mn cela en sam niz antalogijskih momentov.

    Glede na to, da so dal Thorna v teaser, bi js vseen reku, da jih bo spustu, dasiravno nerad. Možno pa, da ne. Pred tedni sm (nekje drugje, ne kle) clo špekuliru, da se bo to zgodil (namesto Marshovih id). Ampak po moje ne. Po moje se da južno od Zidu pridt tud še kako drgač. Sploh, če maš s sabo velikana in če maš ladje. Sej res — zakaj Jon ne gre z ladjami mimo Vzhodne-straže-ob-morju že iz prve?

    Dany ne … Dany je sicer res odletela na nek oddaljen kraj, ampak tam ni bilo Joraha. Jorah in Tyrion sta (če me spomin ne vara) v knjigah trenutno pri Drugih sinovih.

    Napovedujejo, da bo 10. epizoda “podrla internet”. Verjetno bo res nekdo umrl.😀

  5. Ana said:

    Thorn, ja hvala, ni se mi dalo googlat.
    Uff komaj čakam😀 no presneto, spomin me je prevaral. Še dobro da je poletje pred nami. To pomeni samo eno stvar, GOT knjige maraton.😀

  6. Pepi said:

    Hehe, če bi pojedu piškot za vsakič, ko sm (js) reku, da bom šu znova brt GoT knjige, bi pojedu zlo velik piškotov. Težko se lotm že prebranih stvari, ko je pa tok druge robe, pa čeprov ne dvomim, da sm, ko sm zadnjič bral, kej zanimivga spregledal (in od takrat še več pozabu).

    Pauc, po moje je govora o Jonu, ja, čeprov sumim, da bomo vidl še kej več.

  7. Kar se Jona tiče kar vidim pogled tistih, ki niso brali knjig. Po mojem jih bo kap! Vsaj mene je ob knjigi.

    Re-read želim izvesti tudi sam, ampak… kako le🙂

  8. PS: Baje pa Gorenc prevaja The World of Ice&Fire. Kar je takisto epska zadeva😀

  9. Pepi said:

    Aja, hudo! Js mam angleško verzijo in je res top. Hude slike, dobr spisan … Ampak mi ga kr ne uspe prebrt. Mogoče mam v podzavest zakoreninjen nek predsodek do raznih učbenikov in vseh podobnih publikacij.😀

Leave a Reply

